Het bouwen van relaties met een 360⁰ aanpak. Oftewel dáár zijn waar jouw potentiële klanten zijn en daarmee creëer je verkoopkansen. We praten je erover bij in dit laatste blog. Daarmee is de serie over onze factoren voor succes met jouw merk en marketing compleet: nr. 1. Functionele en emotionele merkbeleving, nr. 2. Ambassadeurschap en nr. 3. De 360⁰ aanpak. Jouw merk en marketing op de juiste plek, op het juiste moment, met het juiste kanaal, met het juiste middel bij de juiste persoon. Bereik jouw potentiële klanten met de 360⁰ aanpak.
Als de zomer in aantocht is, krijgt iedereen behoefte aan warme zonnestralen. Waar kijk jij het meeste naar uit? Dat heerlijke ijsje van jouw favoriete ijskar? Een fris biertje op het terras? Of misschien die welverdiende vakantie? Momenten waar Unilever met OLA-ijsjes, Amstel met zijn label Bright in Curaçao en Corendon met zijn gezinsvakanties op inspelen. Op het juiste moment. Allemaal met hetzelfde doel: geef je potentiële klanten continu de juiste aandacht, passend bij de fase waarin zij zich bevinden.
Prikkels in overvloed
Hoe zet je jouw merk in om jouw potentiële klant te (blijven) prikkelen? Wat doe je op het gebied van marketing? In de huidige wereld van grote innovaties, nieuwe technologieën en digitalisering worden we overladen met een waterval van content, op verschillende kanalen en manieren met allerlei unieke boodschappen. Wat blijft hangen en wat krijgt niet eens meer jouw aandacht? Er is tegenwoordig zoveel content aanwezig; je raakt overprikkeld. Gelukkig heeft je brein een oplossing: filteren.
Jouw flesje Bright onder de juiste aandacht
Om daar te zijn waar jouw potentiële klant zijn, is niet makkelijk. Voldoe je aan de volgende criteria, dan zou het moeten lukken:
- Heb een onderscheidend merk
- Ken je potentiële klanten door en door
- Bied de juiste oplossing
- Maak passende content
- Weet het juiste kanaal te vinden
- Ben op de juiste plek
- Actie op het juiste moment
1. Je hebt een onderscheidend merk
Onderscheid jezelf door te kiezen voor datgene waar jij voor staat. Wanneer dit als rode draad door al jouw communicatie loopt, bouw je aan je eigen herkenbaarheid en dus onderscheidend vermogen. Dit vormt de vruchtbare basis voor succes. In mijn eerdere blogs over functionele- en emotionele merkbeleving en ambassadeurschap kwam het al aan bod: blijf bij jezelf. Consistentie in jouw merk en marketing is van cruciaal belang om herkenbaar, betrouwbaar en oprecht te blijven.
2. Je kent je potentiële klanten door en door
Om jouw prikkels succesvol bij je potentiële klanten te krijgen moet je inzichtelijk hebben wie ze zijn, waar ze zijn en wat ze willen. Bouw een CRM-database, volg ze op social media en heb regelmatig contact met ze. Onderzoek hun behoeften. Welk probleem of vraagstuk hebben zij? En hoe lost jouw product of dienst dat op?
Een handig hulpmiddel hierbij is het gebruik van persona’s. Persona’s zijn karakteriseringen van bepaalde typen gebruikers. Een voorbeeld. Jan is 45 jaar oud, getrouwd, heeft een gezin van 4 en houdt van honden. Hij werkt op de IT-afdeling van een grote bouwleverancier, werkt graag in het weekend in de tuin, leert vooral door vakbladen te lezen en koopt het liefst zijn producten in de winkel. Zijn vrouw werkt ook fulltime. Hij loopt er tegenaan dat het avondeten stokt. Beide ouders hebben moeite om op tijd terug te zijn van werk, waarna ze ook nog moeten koken. Kinderen liggen daardoor te laat in bed.
Merken als Jumbo en HelloFresh spelen hier slim op in met de boodschappen bezorgservice. Of het bestellen van een box met recepten en boodschappen voor de gehele week.
Wanneer je dit allemaal inzichtelijk hebt, kun je gericht prikkels versturen.
3. Je biedt de juiste oplossing
Vaak spreken we in de wereld over problemen. Waar een probleem is, is meestal ook een oplossing. Zoals jouw product of dienst. Nu je inzicht hebt in jouw potentiële klanten kan je je gaan focussen op jouw oplossing. Jij weet als geen ander wat zij nodig hebben. Speel daarop in. Een goed voorbeeld geeft Sodastream. Zij ontwikkelden een inventief apparaat waarmee je van plat water bubbels maakt. Hiermee bespaar je enorm veel flesjes Spa rood, en dus plastic. Wereldwijd. Een mooie oplossing voor de huidige problemen rondom het milieu en het gebruik van plastic. Sodastream weet welke doelgroep hier het meest gevoelig voor is en target de marketing daar op. Zij komen met het juiste oplossing voor hun doelgroep.