Data-driven of datagedreven marketing; wellicht heb je er al wel eens over gehoord, maar wat houdt het precies in? Kort gezegd is datagedreven marketing een vorm van online marketing waarbij je data gebruikt om inzichten te krijgen. Deze data verzamel je via verschillende kanalen, bijvoorbeeld sociale media, website of e-mail. Echter, het verkrijgen van data is niet het enige. Met deze informatie moet uiteraard iets gebeuren. Het moet geïnterpreteerd worden. Wat betekenen de cijfers? Welke conclusies trek je op basis van de resultaten? En welke adviezen geef je mee naar aanleiding van deze data?
Welke content wordt het beste ontvangen?
De mogelijkheden van datagedreven marketing zijn eindeloos en nog altijd zijn er ontwikkelingen gaande. Eén van de belangrijkste dingen die je als organisatie met data kunt doen? Achterhalen welke content voor jouw doelgroep het beste werkt. Hier kom je achter door te checken welke content ze bekijken, waar ze op klikken, hoe lang ze een pagina bezoeken.
Het verzamelen van gegevens
Het begint dus allemaal met het verzamelen van gegevens. Dit kan simpelweg via sociale media kanalen als LinkedIn én via hulpvolle tools als Google Analytics. Stel dat je alleen geïnteresseerd bent in het aantal weergaven op LinkedIn, dan heb je aan de data vanuit dit platform voldoende. Wil je meer informatie over de website? Dan is Google Analytics je beste vriend.
Wat je allemaal met Google Analytics kunt? Heel veel! Google Analytics biedt je de mogelijkheid om allerlei informatie te vergaren vanuit Google. Denk bijvoorbeeld aan je eigen website. Paginabezoeken, tijdsduur op pagina, aantal bezoekers vanuit socials of e-mail en nog veel meer. Ook kun je meten hoeveel bezoekers een actie hebben ondernomen op je website. Dit kan een download van een e-book zijn, een inschrijving voor een nieuwsbrief of het klikken op een link. Met deze tool zie je wat jouw (potentiële) klanten interessant vinden, wat hun aandacht trekt en wat juist niet. En het meten van conversie draagt bij aan het succes van je organisatie.
Een groot voordeel van Google Analytics is dat het gratis is. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je met Analytics wilt gaan doen of er kosten aan zijn verbonden. Maar het aanschaffen van de software is in ieder geval gratis. Er is ook een betaalde versie van Analytics, ‘Google Analytics 360’, maar deze is alleen relevant voor grote bedrijven als Coolblue of Amazon.
Data visualiseren
Je hebt de (voor jou) belangrijkste data verzameld. En nu? Visualisatie! Zoals al eerder benoemd: het is ontzettend nuttig om data te verzamelen, maar uiteindelijk moet wel duidelijk zijn wat het precies betekent en wat je er vervolgens mee kunt doen. Visualisatie helpt hierbij. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden (of cijfers 😉). Data vanuit sociale media kanalen én vanuit Google Analytics kunnen gemakkelijk worden geïmporteerd naar een visualisatietool als Data Studio.
Zie het volgende voorbeeld:
Je wilt graag weten waar jouw websitebezoekers vandaan komen. Om hierachter te komen heb je data uit verschillende kanalen gehaald. De vraag is: welk percentage websitebezoekers komt van welke bron?